BAHASA MELAYU TAHUN 6
Tarikh : 5 --10
– 2012
Masa : 8.30 pagi ---9.00 pagi
Hari : Jumaat
Kelas : 6 J
Bilangan pelajar : 36 orang
Mata pelajaran :Bahasa Melayu
Tajuk : Unit
7: Seni Tradisi Kebangsaan Kita
Sub-Topik :Permaian Tradisional Kita – ( layang-layang)
Pengetahuan
sedia ada :Murid-murid berpengalaman bermain layang-layang dan dapat
menceritakan pengetahuan dan pengalaman mereka mengenai permainan tradisional yang terdapat di Malaysia .
Objektif Pengajaran :Pada akhir tajuk ini, murid-murid dapat :
1.
Membaca teks pemahaman dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.
Menjawab sekurang-kurangnya 4/5
soalan pemahaman dengan tepat.
Fokus utama : 1.1Aras 1 (i)
(i)
Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi
Yang betul serta bahasa yang sesuai.
(ii)
Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik
Fokus sampingan : 1.2 Aras 3(i)
Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang sesuai.
Kemahiran Bahasa :Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar.
Sistem Bahasa :Sistem ejaan, ayat tunggal dan ayat majmuk, sebutan
Dan intonansi.
Ilmu :Bahasa Melayu,
Kebudayaan
Nilai :Kesenian, menghayati, menghormati dan menghargai.
KemahiranBernilaiTambah :
Kemahiran berfikir:i. mengenalpasti idea utama. ii. Mensintesis iii.
mengecam
Kecerdasan pelbagai:i. interpersonal
ii. verbal-linguistik iii.naturalisdanemosi
BBM :
Teks, benda maujud, Komputer
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
||
Aktiviti guru
|
Aktiviti Murid
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
Teka-teki.
1.Teka apakah
permainan yang
dikatakan dalam teka -teki.
Layang-layang
Soalan-soalan
dan jangkaan jawapan :
Sebutkan permainan tradisional yang kamu kenali di
Malaysia ?
gasing/ congkak/ batu
seremban
Tayangan
rakaman video
|
1.Guru
mengemukakan teka-teki.
2. Guru menayangkan video dan mengemukakan soalan.
3. Guru mengaitkan jawapan murid
dengan
tajuk yang akan diajar.
|
1. Murid-murid
meneka dan memberi jawapan
2.murid melihat
rakaman yangditayangkan
oleh guru.
3. Murid menjawab
soalan
yang dikemukakan oleh guru.
|
Bahan Bantu
Mengajar
Komputer
Tayangan gambar
Kecerdasan
Pelbagai :
- Verbal
linguistik
- Interpersonal
Kemahiran
Berfikir :
- Menjana
idea
- Mengenal
pasti
- Menghu
bungkaitkan
|
|
Perkem-
bangan
(20minit)
|
Membaca petikan
untuk mendapatkan imej tentang”Permainan tradisional- layang-layang
(Rujuk Buku
Teks m/s 84)
Berbual tentang maklumat yang
terdapat dalam gambar.
Soalan dan
jangkaan jawapan
i)Apakah yang sedang
dilakukan oleh budak lelaki yang terdapat di dalam gambar?
Membuat
layang-layang
ii)Apakah bahan
yang diperlukan untuk membuat layang-layang?
Kertas,buluh
,gam pisau,benang
iii.)Susun
maklumat mengikut urutan berpadukan ayat –ayat yang dipaparkan pada papan
tulis.
|
1. Guru
membetulkan kesalahan sebutan murid-murid semasa mengawasi murid-murid
membaca petikan.
2. Guru bersoal jawab dengan murid-murid.
3 Guru membimbing murid-murid mengecam mesej
penting dalam petikan dengan teknik menyoal.
4. Guru membimbing murid menyenaraikan alat-alat
yang diperlukan.
5 .Guru
membimbing murid-murid menyusun ayat-ayat yang dipaparkan pada papan tulis
mengikut urutan yang betul.
|
1. Murid diminta membaca petikan teks
2. Murid dibimbing oleh guru untukmembaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3. Murid-murid
menyatakan mesej berdasarkan petikan yang dibaca.
4 Murid-murid menyenaraikan alat-alat.
Murid-murid menyusun ayat-ayat
mengikut urutan. Yang betul
|
Bahan Bantu
Mengajar:
Buku Teks BM
Kecerdasan
Pelbagai :
- Verbal
linguistik
- Kontekstual
- Visual ruang
Kemahiran
Berfikir :
-Menjana idea
-Menghubung
kaitkan
-Mengenal
pasti
Nilai murni :
Menghargai
Bersyukur
-Menjaga
keselamatan
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan Isi
Pelajaran.
Apakah yang
kita perolehi daripada pelajaran hari ini?
Jangkaan
jawapan murid.
- permainan tradisional ---layang-layang
|
1. Guru
mengemukakan soalan untuk membimbing murid membuat rumusan pelajaran.
2. Guru
mengarahkan murid melayari internet untuk mencari permainan tradisional lain
sebagai persediaan pelajaran seterusnya.
3. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
|
1. Murid
menjawab soalan yang dikemukan oleh guru.
2. Murid membuat rumusan pelajaran dibawah
bim-
bingan guru.
3. Murid
membuat latihan susulan.
Murid menyalin ayat dalam
perenggan dengan menggunakan penanda wacana yang betul.
-Mula-mula
-selepas itu
-kemudian
-seterusnya
-Akhirnya.
|
Bahan Bantu
Mengajar :
Lembaran kerja
Kecerdasan
Pelbagai :
- Verbal
linguistik
- Interpersonal
Kemahiran
Berfikir :
- Menjana
idea
- Menjelaskan
|
Blog anda sangat cantik dan memberi saya banyak idea dalam aktiviti P&P.
ReplyDelete